HomePage
Komponenty elektroniczne
Embedded
Automatyzacja przemysłu
Ochrona
Technika pomiarowa
Narzędzia
Elektromobilność
Energia słoneczna
Oświetlenie
Praca
Targi, Szkolenia, Wydarzenia
Wideoteka
Różne
AR236.B i AR232.B
 
Rejestratory radiowe AR236.B i AR232.B f
JZ-500 i JZ-500-C
 
Przewody JZ-500 i JZ-500-C w kolorze cza
HF41F
 
Subminiaturowe przekaźniki mocy serii HF
GT-900B
 
Zestawy walizkowe narzędzi firmy GOLDTOO
Intel® Neural Compute Stick 2
 
Firma RS Components wprowadziła do ofert
MC4
 
Zestawy złącz solarnych MC4
WIHA-SB24670
 
Wielofunkcyjna latarka LED marki WIHA
G2RV-SR
 
Przekaźnikowe moduły sprzęgające OMRON s
LUP-20-LED
 
Lupa stołowa LUP-20-LED-SMD
SSD NVMe 970 PRO
 
Samsung SSD NVMe 970 PRO i EVO – nowe st

Światowa nowość: Bosch tworzy dla pojazdów autonomicznych mapę wykorzystującą sygnały radarowe

Światowa nowość: Bosch tworzy dla pojazdów autonomicznych mapę wykorzystującą sygnały radarowe

Bosch i holenderski dostawca map oraz informacji o ruchu drogowym TomTom osiągnęli przełom w opracowaniu map o wysokiej rozdzielczości dla pojazdów autonomicznych. Firmie Bosch jako pierwszej na świecie udało się stworzyć warstwę lokalizacyjną wykorzystującą sygnały radarowe, które będą niezbędne dla takich map.

Do tej pory wykorzystywano do tego celu dane z kamer. Radarowa sygnatura* drogi firmy Bosch, nazywana „Radar Road Signature“, składa się z miliardów pojedynczych punktów refleksyjnych. Powstają one wszędzie tam, gdzie występują sygnały radarowe – na przykład na barierach lub znakach drogowych – i w ten sposób odtwarzają przebieg drogi. Dzięki temu pojazdy autonomiczne mogą określać swoją lokalizację na pasie ruchu z dokładnością do kilku centymetrów. „Sygnatura radarowa stanowi krok milowy na drodze do autonomicznej jazdy. Umożliwi to pojazdom dokładne i niezawodne lokalizowanie położenia w każdej chwili" – mówi dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch. Ogromną zaletą „Radar Road Signature“ firmy Bosch jest jej solidność – w przeciwieństwie do map, które opierają się wyłącznie na danych z kamer w celu zlokalizowania pojazdu, sygnatura radarowa działa również w nocy i w warunkach słabej widoczności. Ponadto sygnatura radarowa Boscha transmituje tylko pięć kilobajtów danych do chmury na kilometr drogi – ta liczba danych jest dwukrotnie wyższa przy użyciu map opartych na wideo. Oczekuje się, że najpóźniej do roku 2020 pierwsze pojazdy dostarczą dane dla „Radar Road Signature“ w Europie i USA.  

Bosch i TomTom współpracują od 2015 roku
„Cieszymy się, że we współpracy z firmą Bosch możemy przedstawić dodatkowe informacje o lokalizacji w formie radarowej sygnatury drogi „Radar Road Signature”. Dzięki temu samolokalizacja pojazdów autonomicznych będzie pod każdym względem bardziej niezawodna" – mówi Harold Goddijn, prezes TomTom. Obie firmy od początku kooperacji w 2015 roku angażują się intensywnie w prace nad sygnaturą radarową i włączeniem jej do map o wysokiej rozdzielczości firmy TomTom. Bosch jest światowym liderem na rynku w dziedzinie czujników radarowych z technologią 77 GHz i zakresem detekcji do 250 metrów. Dla porównania, czujniki wideo mają maksymalny zasięg wykrywania 150 metrów. Głównym wyzwaniem było znalezienie sposobu na dostosowanie istniejących czujników radarowych do tego zadania. W systemach wspomagania kierowcy, takich jak automatyczne hamowanie awaryjne lub adaptacyjny tempomat (ACC), czujniki wykrywają obiekty poruszające się. Natomiast w celu wygenerowania sygnatury radarowej, muszą być w stanie wykryć obiekty statyczne, co oznaczało, że istniejące czujniki radarowe musiały zostać zmodyfikowane. Czujniki radarowe Bosch nowej generacji będą w stanie dostarczyć danych wymaganych do radarowej sygnatury drogi. „Samochody z funkcjami wspomagania, które znajdą się na rynku w ciągu kilku najbliższych lat, będą miały wgrane mapy dla zautomatyzowanych pojazdów przyszłości" – mówi Hoheisel.  

Milion pojazdów będzie na bieżąco aktualizować mapy o wysokiej rozdzielczości
Mapy o wysokiej rozdzielczości są niezbędne do automatyzacji jazdy samochodem i dostarczają informacji wykraczających poza obszar, który czujniki są w stanie monitorować. W przeciwieństwie do map dzisiejszych urządzeń nawigacyjnych, składają się one z kilku nakładających się warstw:

  • Warstwa lokalizacyjna: zautomatyzowany pojazd może określić swoje położenie na pasie ruchu, korzystając z warstwy lokalizacyjnej zawierającej „Radar Road Signature“ Bosch oraz z dodatkowej mapy lokalizacji wideo. Pojazd porównuje przy tym informacje o obiektach, które odebrał za pośrednictwem czujników monitorujących otoczenie, z odpowiednimi informacjami z warstwy lokalizacyjnej. W ten sposób pojazd może ustalić swoje względne położenie wobec tych przedmiotów.
  • Warstwa planowania: warstwa planowania służy do obliczania indywidualnych manewrów podczas jazdy zautomatyzowanej (planowanie trajektorii). W tym celu warstwa planowania zawiera informacje na temat przebiegu drogi, znaków drogowych i ograniczeń prędkości, a także zakrętów i spadków. Zautomatyzowany pojazd może wykorzystać warstwę planowania , aby na przykład zdecydować, kiedy należy zmienić pas ruchu.
  • Warstwa dynamiczna: w warstwie dynamicznej są zapisywane informacje o szybko zmieniających się sytuacjach drogowych, takich jak korki, prace budowlane i zagrożenia lub dostępne miejsca parkingowe.  

Każda z tych warstw mapy o wysokiej rozdzielczości, przeznaczona do automatyzacji jazdy, musi być regularnie aktualizowana – dynamiczna warstwa nawet w czasie rzeczywistym. „Obecnie spodziewamy się, że będziemy potrzebować na autostradach w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji i Pacyfiku flot liczących około miliona pojazdów, aby aktualizować mapę o wysokiej rozdzielczości" – mówi Hoheisel. Aktualne dane dla każdej z warstw zostaną wygenerowane przez czujniki pokładowe, podczas prowadzenia pojazdu. Boksy komunikacyjne, takie jak Connectivity Control Unit Bosch, będą przesyłać dane z czujników radarowych w pojazdach poprzez chmury producentów do Bosch IoT Cloud. Bosch wykorzysta je do stworzenia sygnatury radarowej, która jest zgodna ze wszystkimi konwencjonalnymi formatami map. Do obowiązków TomTom należy integracja sygnatury radarowej z całą mapą i rozpowszechnienie jej.  

*) sygnatura radarowa - przebieg odbitego echa radarowego; sygnatury radarowe mogą służyć do identyfikacji lub rozróżnienia przedmiotów, np. celów w wojsku, takich jak samoloty, wozy bojowe, pociski  

2017061804 / 18.06.2017 / Elektromobilność / BOSCH /

Kamera Bosch z zastosowaniem sztucznej inteligencji wspomaga kierowcę i umożliwia automatyzację jazdy
Kamera Bosch z zastosowaniem sztucznej inteligencji wspomaga kierowcę i umożliwia automatyzację jazdy
Bosch chce być liderem na rynku kamer
.....
Bezpieczeństwo dziecka i komfort rodziców: Bosch wprowadza na rynek inteligentny napęd elektryczny do wózków dziecięcych
Napęd eStroller testowany w tunelu aerodynamicznym
.....
Bezpieczeństwo dziecka i komfort rodziców: Bosch wprowadza na rynek inteligentny napęd elektryczny do wózków dziecięcych
Światowa premiera nowego pojazdu koncepcyjnego Bosch do transportu wahadłowego
Światowa premiera nowego pojazdu koncepcyjnego Bosch do transportu wahadłowego
Minimalistyczna, ale przestronna bryła wypełniona światłem, z futurystycznym poszyciem zewnętrznym składającym się z ekranów i szkła – tak architekci mogliby opisać nowatorską budowlę, choć w rzeczywistości opis pasuje również do zupełnie nowej klasy pojazdów, które zmieniają pojmowanie mobilności.
.....
Robotyka w służbie niepełnosprawnych
Projekt badawczy realizowany przez Bosch, Fraunhofer oraz ISAK wspiera integrację osób niepełnosprawnych
.....
Robotyka w służbie niepełnosprawnych
Most Hongkong-Zhuhai-Makau z systemami zabezpieczeń Bosch
Most Hongkong-Zhuhai-Makau z systemami zabezpieczeń Bosch
Otwarcie najdłuższej na świecie przeprawy morskiej w rozwijającym się regionie zwanym Chińską Doliną Krzemową
.....
Sztuczna inteligencja: Niemcy nie boją się pracować z robotami
Na konferencji poświęconej sztucznej inteligencji Bosch prezentuje wyniki badania
.....
Sztuczna inteligencja: Niemcy nie boją się pracować z robotami
Bosch i Daimler automatyzują usługi współdzielenia przejazdów
Bosch i Daimler automatyzują usługi współdzielenia przejazdów
San José w stanie Kalifornia pilotażowym miastem do testowania usług współdzielenia pojazdów
.....
Półprzewodniki rynkiem przyszłości
Sprzedaż Bosch wzrasta w tempie szybszym niż rynek
.....
Półprzewodniki rynkiem przyszłości
Autonomiczna jazda w miastach: Bosch i Daimler skorzystają z platformy sztucznej inteligencji udostępnionej przez spółkę Nvidia
Autonomiczna jazda w miastach: Bosch i Daimler skorzystają z platformy sztucznej inteligencji udostępnionej przez spółkę Nvidia
Autonomiczne pojazdy to zaawansowane komputery. Jest to o tyle ważne, że samochody te mają poruszać się samodzielnie po ulicach w oparciu o informacje z wielu różnych czujników. W ramach współpracy w obszarze autonomicznej jazdy w miastach, spółki Bosch i Daimler określiły wymaganą moc obliczeniową dla swojego systemu jazdy.
.....
Nowy cyfrowy detektor UniversalDetect firmy Bosch
Łatwy w obsłudze detektor UniversalDetect firmy Bosch zapewnia większe bezpieczeństwo podczas wiercenia. Jest to pierwszy cyfrowy detektor dla majsterkowiczów sterowany za pomocą ekranu dotykowego. Urządzenie wyposażono w instrukcję „krok po kroku”, która prowadzi użytkownika przez kolejne etapy procesu detekcji. Zintegrowane menu minimalizuje ryzyko błędów związanych z niewłaściwą obsługą i zapewnia precyzyjny rezultat pomiaru.
.....
Nowy cyfrowy detektor UniversalDetect firmy Bosch
AVIOTEC firmy Bosch otrzymuje pierwszy na świecie certyfikat dla systemu wykrywania pożaru opartego na technologii wideo
AVIOTEC firmy Bosch otrzymuje pierwszy na świecie certyfikat dla systemu wykrywania pożaru opartego na technologii wideo
Oparty na technologii wideo system wykrywania pożaru AVIOTEC firmy Bosch otrzymał od spółki VdS Damage Prevention GmbH (VdS) certyfikat o numerze G217090, jako pierwsza na świecie zautomatyzowana kamera do wizyjnego wykrywania pożaru.
.....
Nowe akumulatorowe narzędzia wielofunkcyjne Bosch dla majsterkowiczów
Bosch rozszerza ofertę narzędzi wielofunkcyjnych o dwa akumulatorowe modele w klasie napięcia 18 V i 12 V. AdvancedMulti 18 i UniversalMulti 12 to pierwsze akumulatorowe elektronarzędzia dla majsterkowiczów wyposażone w uchwyt narzędziowy Starlock i system Bosch AutoClic.
.....
Nowe akumulatorowe narzędzia wielofunkcyjne Bosch dla majsterkowiczów
Bosch przedstawia głośniki komercyjne LB 20 do zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych
Bosch przedstawia głośniki komercyjne LB 20 do zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych
Seria LB 20 to nowość w portfolio kompaktowych głośników Bosch. Każdy aspekt serii głośników LB 20 został zaprojektowany od podstaw, aby zapewnić integratorom efektywność instalacji, a użytkownikom końcowym najwyższą jakość brzmienia. Seria obejmuje modele dwudrożne 4”, 5,25” i 8” z pasującym subwooferem 2x10”, co ułatwia wybór odpowiedniego modelu dla danej przestrzeni – jest to nowe, optymalne rozwiązanie dla systemów dystrybucji dźwięku.
.....
50 lat elektrycznych pomp paliwa Bosch
W 1967 roku wraz z wprowadzeniem pierwszego na świecie elektronicznego układu wtrysku benzyny Bosch D-Jetronic zastosowano również nową elektryczną pompę paliwa. Pierwszym samochodem z silnikiem czterosuwowym, wyposażonym seryjnie w system D-Jetronic i  elektryczną pompę paliwa był VW 1600 LE / TLE (typ 3).
.....
50 lat elektrycznych pomp paliwa Bosch
Wytrzymałe kamery dozorowe Bosch MIC IP ze zintegrowaną funkcją analizy wideo
Wytrzymałe kamery dozorowe Bosch MIC IP ze zintegrowaną funkcją analizy wideo
Wyobraźmy sobie bardzo wymagające środowisko pracy – pustynny obszar przygraniczny, węzeł kolejowy działający zimą w temperaturach zbliżonych do arktycznych, częściowo zasnute mgłą lotnisko czy fabrykę spowitą dymem z kominów. Jeżeli w takich warunkach ma być zainstalowana kamera dozorowa, właściwym wyborem jest kamera sieciowa z serii MIC IP, która doskonale sprawdza się w warunków ekstremalnych.
.....
Nowe powietrzne pompy ciepła w ofercie marki Buderus
Pompy ciepła Logatherm WLW196i AR zapewniają efektywne ogrzewanie poprzez wykorzystanie naturalnego źródła energii: ciepła z naszego otoczenia. Wysoka sprawność i nowoczesny wygląd to główne zalety nowych urządzeń marki Buderus.
.....
Nowe powietrzne pompy ciepła w ofercie marki Buderus
Wszechstronne lasery krzyżowe dla majsterkowiczów: UniversalLevel 2 i UniversalLevel 3 firmy Bosch
Wszechstronne lasery krzyżowe dla majsterkowiczów: UniversalLevel 2 i UniversalLevel 3 firmy Bosch
Lasery krzyżowe UniversalLevel 2 i UniversalLevel 3 firmy Bosch ułatwią majsterkowiczom precyzyjne pozycjonowanie elementów we wnętrzach podczas mniejszych i większych remontów lub dekorowania. Tapetowanie, wieszanie obrazów, montaż paneli a nawet instalacja płyt kartonowo-gipsowych – wiele prac możemy wykonać w domu samodzielnie z pomocą odpowiedniego sprzętu.
.....
Bosch i Daimler prezentują parkowanie bez kierowcy w realnych warunkach
Światowa premiera na parkingu w Muzeum Mercedes-Benz
.....
Bosch i Daimler prezentują parkowanie bez kierowcy w realnych warunkach
Firma tygodnia

BOSCH
Spis firm


BOSCH


TE Connectivity


akYtec GmbH


SOS electronic s.r.o.


MARVELL


Taiwan Semiconductor




ČEZ a.s.


Pickering Interfaces Ltd


Foremost Electronics


RS Components Sp. z o.o.


SECTRON


FAULHABER


Willow Technologies


Phoenix Contact


MASTERS Sp. z o.o.


ABB


Visual Communications Company, LLC


ACS Motion Control


LASER COMPONENTS


Transfer Multisort Elektronik Sp. z o.o.


Hradil Spezialkabel GmbH


Sonderhoff Holding GmbH


Radio Frequency Systems


Pico Technology


LEM


AERCO


MENCOM


Analog Devices


HIROSE ELECTRIC CO., LTD
Kalendarz
DistribuTECH, 28.1.-30.1.2020, San Antonio, TX
IMTS2020, 14.9.-19.9.2020, Chicago, IL
ISE 2021, Barcelona, Spain, 2.2.-5.2.2021
DistribuTECH, 9.2.-11.2.2021, San Diego, CA
DistribuTECH, 25.1.-27.1.2022, Dallas, TX
DistribuTECH, 7.2.-9.2.2023, San Diego, CA
DistribuTECH, 23.1.-25.1.2024, Indianapolis, IN
DistribuTECH, 11.2.-13.2.2025, Dallas, TX
Interesting video
Mouser Electronics Warehouse Tour with Grant Imahara
Interesting video
The ISS Design Challenge ...
naše portály dle jazyka:

česko/slovenská jazyková verze:
WWW.ELEKTRONIKA.CZ
WWW.ELEKTRONIK-INFO.CZ

anglická jazyková verze:
WWW.ELECTRONICA.ONLINE
WWW.ELECTRONIC-INFO.EU
WWW.COMPONENTS.ONLINE

polská jazyková verze:
WWW.ELEKTRONIKA.ONLINE/pl
WWW.ELEKTRONIK-INFO.PL

ruská jazyková verze:
WWW.ELEKTRONIKA.ONLINE/ru
WWW.ELEKTRONIK-INFO.RU
naše portály dle zaměření:

ELEKTRONIKA.ONLINE :
WWW.ELECTRONICA.ONLINE
WWW.ELEKTRONIKA.CZ
WWW.ELEKTRONIKA.ONLINE/pl
WWW.ELEKTRONIKA.ONLINE/ru

ELEKTRONIK-INFO:
WWW.ELECTRONIC-INFO.EU
WWW.ELEKTRONIK-INFO.CZ
WWW.ELEKTRONIK-INFO.PL
WWW.ELEKTRONIK-INFO.RU

COMPONENTS:
WWW.COMPONENTS.ONLINE
  kontakt:

MALUTKI media s.r.o.
Těrlická 475/22
735 35 Horní Suchá
tel. 00420-603531605
e-mail: info@malutki-media.com



All trademarks are the property of their respective owners.
ISSN 1801-3813